Veckan som har gått har inte varit som vanligt. Det har hänt en hel del annat. I måndags arbetade vi med att skapa musik med Ale Carr (se tidigare inlägg). I tisdags var vi på Planetariet i Lund och träffade Astrologen Anna som berättade och visade oss om vår fantastiska rymd. Det var en spännande föreställning där vi fick känslan av att vara ute i rymden. Vi såg föreställningen:
I solsystemet kan vi se åtta planeter, flera dvärgplaneter och mängder av asteorider och kometer kretsande runt Solen. I planetariet kan vi lära oss om Jorden och månen, säsonger och stjärnbilder. Vi utforskar solsystemets åtta planeter planeter, lär oss om stjärnbilderna och att bara för att det kallas för "stjärnfall" betyder det inte att stjärnor kan falla från himlavalvet. Denna visning uppfyller Skolverkets nya läroplan för årskurs 1-3.
Nu börjar vi närma oss slutet på vårt projekt rymden men vi har kvar att studera vår måne och arbeta med vår rymdmusikal. Barnen kommer nu att få med sig hem vår maskot Krille, var sin vecka. Han har ett uppdrag med sig till barnen där de ska under den veckan de har honom titta på månen varje kväll. I hans ryggsäck ligger ett schema där barnen ska rita i hur månen ser ut varje kväll. Ni får hjälpa dem att skriva klockslaget och vädersträcket. En vecka är lodrätt. Om det är mulet eller ni glömmer att titta så sätt bara ett sträck i den dagens ruta. När alla barn har haft Krille så har vi en undersökning på hur månen ser ut under 18 veckor och kan då se ett mönster. Utav detta hoppas jag att barnen får en förståelse för månens rörelse runt jorden. Ett tips till er är att ta en vanlig kikare och titta på månen när den är halvmåne. Då ser man månytan bäst.
Jag var i Göteborg i torsdags och fredags på min No/Tek kurs. Där träffade jag bl.a. Marie Rådbo som är astronom och har skrivit många populärvetenskapliga böcker för barn och ungdomar. Barnen i klassen har uppmärksammat att vi har en del av hennes böcker. Under hennes föreläsning fick jag en massa svar på frågor som barnen har ställt och som jag inte har kunnat svara helt på. Nu har jag förhoppningsvis lite bättre svar.
I vecka 11 har vi som mål:
· Läs- och skrivutveckling, Vi arbeta med ord som har dubbla konsonanter. Vi tränar också på att läsa högt för varandra och arbetar med ”Dektektivbyrån”.
· Ma, vi repeterar lite av varje som dubbelt, hälften, addition, subtraktion, räknar med pengar, mäter sträckor och problemlösningar fram till påsklovet.
· So/No, I vårt rymdtema arbetar vi med månen och rymdmusikalen
· Sv läxa, till 14/3 ord med dubbelkonsonanter.
· Läsläxa, läs 15 min minst fyra gånger i veckan. Ta med läsloggen på måndagar.
· Krille, månobservation (ett barn i taget)
v. 11
|
skola
|
fritids
|
Måndag
|
Lämna in läsloggen
|
Spelvecka
|
Tisdag
|
Utedag
| |
Onsdag
|
Bad
| |
Torsdag
|
Läxdag Skrivläxa till 14/3
Ny läxa till nästa torsdag
|
Idrottshallen
|
Fredag
|
Idrott
Bibliotek Snöflingorna tar med sig bok och lånekort.
|
Trevlig söndag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar