Kul att kunna

Kul att kunna

lördag 16 mars 2013

Veckobrev v.12

Denna vecka har vi i matten tränat på olika strategier. Vi har tränat på ”dubblor” dvs tal som 6+6, 7+7, 8+8 och 9+9. Det är bra att automatisera detta så att man kan generalisera och använda sig av dem i andra sammanhang. Ex. 7+7=14, 37+7=44, 67+7=74. Barnen såg hur det hängde ihop men behöver träna mer på det. Likaså är tal som är ”nästan dubblor” också lättare att se ex. 7+7=14, 7+6=13 (en mindre), 7+8=15 (en mer).

Vi har även denna vecka pratat om rymden. Jag visade fina bilder som jag har fått av Marie Rådbo och berättade vad jag hade lärt mig av henne och kunde svara på en del av barnens frågor. Vi har arbetat en del med rymdsagorna som barnen skriver och börjat träna på rymdmusikalen.

Krille, vår krokodil har börjat följa med hem för att titta på månen. När jag tittade i almanackan såg jag att det är mindre än 18 veckor till sommarlovet. Vi har ändrat så nu får Krille vara hemma hos var och en tre dagar så att alla hinner ha honom och titta på månen. Det barn som får honom på en måndag ska lämna honom på torsdag. Den som får honom på fredag, lämnar honom på måndag. Då får varje barn tre kvällar att titta på månen. Torsdag kväll tittar jag på månen.

På tisdag ska vi ha Teknik och experimentera kring kraft. Mer om detta får ni se i nästa vecka.

På onsdag kommer Anna-Carin, vår bibliotekarie och pratar böcker med barnen. De får kanske några nya tips. Här är en länk till bokgrodan. I den bloggen recenserar både elever och lärare böcker. Där finns även boktips för föräldrar som kan vara till hjälp när ni ska hjälpa era barn att hitta böcker.  http://bokgrodan.se/
Jag har laggt till Bokgrodan i högermarginalen så att ni lätt kan hitta den i framtiden.

På torsdag kanske vi kan gå på påskutställning om varför vi firar påsk, på församlingshemmet. Jag fick inte tag på dem i dag så jag får se om jag får bokat med dem nästa vecka.

I vecka 12 har vi som mål:
·          Läs- och skrivutveckling, Vi arbeta med ord som har dubbla konsonanter och skriver på rymdsagorna
·          Ma, vi repeterar lite av varje som dubbelt, hälften, addition, subtraktion, räknar med pengar, mäter sträckor och problemlösningar fram till påsklovet.
·          So/No, I vårt rymdtema arbetar vi med rymdmusikalen
·          Sv läxa, till 21/3 ord med dubbelkonsonanter.
·          Läsläxa, läs 15 min minst fyra gånger i veckan. Ta med läsloggen på måndagar.
·          Krille, månobservation (ett barn i taget)

v. 12
skola
fritids
Måndag
Lämna in läsloggen
Spelvecka
Tisdag


Utedag
Onsdag
Bad
Bokprat med Anna-Carin


Torsdag
Läxdag  Skrivläxa till 21/3
Ev. Påskutställning på församlingshemmet
Idrottshallen
Fredag
SMÅSTJÄRNORNA




Trevlig helg!


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar