Veckans H-utställning bestod av många hästar och hundar men även av harar och hus.
Nästa
vecka ska vi arbeta med bokstaven I och igelkotten. De kan ta med sig något
litet som börjar på bokstaven i till vår I-utställning.
Vi har skrivit meningar som börjar med Här är…Det blir nästa veckas läxa. En del kommer dessutom att få små sagor att läsaträna på hemma andra kommer att få ordkort. Dessa kort är det meningen att de ska bli så säkra på att de ser vad det står utan att behöva ljuda sig igenom dem. Läxan är till fredag.
I matten
har vi arbeta med talen 4 och 5. För att träna på hur man kan dela upp talen på
olika sätt får t.ex fem barn ställa sig i två ringar vi har på golvet på olika
sätt. Vi skriver det på tavlan så att de ser det både med antal barn och med
siffror. Vi arbetar också mycket med ”likamedtecknet” och dess betydelse. Vi
skriver 5=4+1, 5=2+3 för att de ska få förståelsen för att 5 är lika mycket som
2+3, att 5 kan även sägas som 2+3. Vänder vi på det så är det lätt att man säger
att 2+3 blir 5. Fastnar man i att något blir har man ofta svårt att reda ut när
likamedtecknet inte är där man förväntar sig att det är, och framtida ekvationer.
Det är viktigt att förstå och inte bara göra.
Nästa vecka på måndag ska vi ha en ”Fadderdag” tillsammans
F-5B. Barnen ska i åldersblandade grupper gå runt på olika stationer och göra
gruppstärkande lekar och övningar. Vi har detta i spåret för att alla ska känna
sig trygga stor som liten. De äldre får då ta hand om de lite yngre denna
förmiddag.
Fritids vill påminna om Höstlovslappen, och specialpedagogerna
om den gröna lappen om ett informationsmöte om hur det är att börja skolan. Jag vill påminna er som inte har bokat in en samtalstid att göra det.
v. 39
|
skola
|
fritids
|
Måndag
|
Fadderdag
|
Kortspelsvecka
|
Tisdag
|
”
|
|
Onsdag
|
Kör
|
”
|
Torsdag
|
Musik
|
”
|
Fredag
|
Inneidrott, ta med idrottskläder och handduk.
Läsläxa
klar
|
”
|
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar