Så här efter lovet har vi startat upp lite nya rutiner. Varje måndag denna termin har vi gått igenom vad vi ska arbeta med under veckan, varför vi gör det och hur. Vi har pratat om vilka mål vi har och de har bokfört det i sin målbok. Förutom veckans planering som är uppsatt i klassrummet så skriver vi nu upp målen för veckan på tavlan. Veckan avslutas sen på fredagar med att vi utvärderar veckan, vad vi har tränat på och hur det har gått. Det bokför de i sin målbok och skriver på bloggen.
Vi har startat upp denna vecka med att titta på symmetriska bilder och de olika begreppen som vi stöter på. Här använde vi Läsfixarna. Spågumman funderar på vad detta arbetsområde kan handla om, Detektiven tar reda på vad de nya begreppen betyder, Reporten ställer frågor kring symmetri, Konstnären tittar på former, symmetrilinjer, speglingar osv. I slutet av arbetsområdet kommer cowboyen att sammanfatta arbetet.
Vi har tränat på att hitta symmetrilinjer genom att vika olika former efter symmetrilinjen.
Vi har varit ute och fotograferat symmetriska föremål och plockat löv.
Inne har vi tittat på fotona på smartboarden och letat efter symmetrilinjer i dessa.
Vi har arbetat med att göra collage av symmetriska former. Barnen har blivit fotograferade och ska få ena ansiktshalvan för att sedan rita dit den andre. Här tränar vi begreppet spegling.
I matematiken tränar vi mycket på färdigheten att använda begrepp rätt. Begrepp som vi tränar på i detta arbetsområde är: symmetri, asymmetrisk, symmetrilinje och spegling. För att förstå vad de ska lära och hur de kan utveckla sitt lärande så använder vi en utvecklingstrappa som vi ofta tittar på. Första trappsteget: Jag förstår nya ord. Andra trappsteget: Jag provar nya ord. Tredje trappsteget: Jag använder nya ord.
I vårt arbete med samhället har vi skrivit om olika samhällsfunktioner och målat hus och plattan de ska stå på. Tyvärr blev de ipad som barnen hade skrivit på stulna så de fick skriva om sina texter. De tog det väldigt bra och jobbade flitigt.
Veckans mål som bestod i att förstå begrepp i symmetri och att skriva fint. Vi har tränat en hel del på att skriva. I dag fick de skriva fem meningar till en bild och sen göra en själv värdering på om de skrev läsligt, hade mellanrum mellan orden, stor bokstav och punkt och kunde stav enkla korta ord rätt. Detta gör dem medvetna om vad de ska tänka på och vad de behöver träna mer på.
Vi har också denna vecka lagt om rutinerna på morgonen så att de läser tyst en stund varje dag när det kommer in. Under tiden får ett barn skriva upp på tavlan vilken dag det är, vem som har namnsdag och bokföra vädret. Sen presenterar barnet dagen för övriga klassen.
Nästa vecka kommer vi att få besök av Maria Sjöberg som berättar om sitt yrke. Fler föräldrar är välkomna och berätta om sitt arbete. Hör av er så bokar vi in en tid.
Jag kommer att vara borta på kurs onsdag och fredag fm.
Läxa: Läxan som vi kommer att ha fram till jul är i en annan form än tidigare. Barnen får låna med sig en bok hem. Den är ganska lättläst. De ska läsa den tyst för sig själva en gång och högt för er en gång och svara på frågor som följer med. Med denna läxa tränar de läsning, läsförståelse, förmågan att svara på frågor ur texten och att skriva. De behöver läsa mer än så för att hålla uppe läskonditionen så uppmuntra dem att läsa mer i andra böcker ni har hemma. Läxan är som vanligt till fredag. Nästa fredag får de en ny bok.
V. 46 | Skola | Fritids |
Måndag | Idrottshallen | |
Tisdag | ||
Onsdag | Bad | Lekplats |
Torsdag | Idrott Föräldrabesök | |
Fredag | Läsläxa Bad |
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar