I matten fortsatte vi med det vi arbetade med på slutet av förra terminen nämligen överslagsräkning. De kom ihåg hur de skulle göra så det arbetet gick smidigt.
Vi har startat upp två nya projekt. Det ena är Rymden och det andra är ABC-klubben.
Rymden kommer vi att arbeta med fram till påsk. I dag började vi med att alla fick säga sina funderingar kring rymden. Det blev en massa frågor som vi kommer att få svar på men också frågor som vi kanske inte hittar svar på under resans gång.
Vi började med att prata om den vetenskapliga teorin om hur universum och vårt solsystem kom till. Jag illustrerade händelsen genom att smälla en ballong som innehöll massor av "hålslagsrester". Enligt den vetenskapliga teorin började det hela med en mycket liten massiv massa (ballongen) som exploderade (stack hål på ballongen). Material spreds åt alla håll (hålslagsresterna). Gaser, damm och stenar började virvla. När saker sätts i rörelse blir det energi av det och mycket energi avger värme. När det blir väldigt varmt börjar det glöda. Och så bildades vår sol och stjärnorna. För att barnen skulle förstå så liknade jag det vid att när de är stilla kan det kännas kallt men när de börjar röra sig så blir de varmare och när de är väldigt varma så blir de ofta röda om kinderna. Barnen fick då en känsla för hur det fungerar.
Här ser ni hur hålslagskonfettin har virvlat ut på golvet.
Vi kommer att fortsätta prata om vintergatan, stjärnor, stjärntecken, stjärnhimmeln vid olika årstider, solen, jorden och månens rörelse i förhållande till varandra, månens olika faser och titta lite på de andra planeterna i vårt solsystem. Vi kommer att lägga tyngdvikten vid den vetenskapliga teorin men även titta på hur man ser på det i olika kulturer och regioner.
I läs- och skrivutvecklingsarbetet kommer vi att fortsätta arbeta kring olika läs- och skrivstrategier med hjälp av läsfixarna. Vi har köpt in böcker som ingår i ett material som heter ABC-klubben. Boken är skriven av Mats Wänblad. Boken finns i två utgåvor. Bägge har samma historia, lika många sidor och kapitel. Den ene har något enklare text. Detta gör att alla är med och får samma läsupplevelse och utan att det är för svårt eller för lätt. Det gör också att vi lätt kan anpassa och byta bok om det behövs utan att det påverkar innehållet.
Vi kommer att arbeta med boken både i skolan och ha den som läsläxa. Utifrån den ska vi arbeta med läsfixarna, skriva olika texter, öva på stavning, lästeknik, berättarteknik m.m.
Barnen har i dag fått med sig boken och en arbetsuppgift i en röd mapp. Det är läxan till TORSDAG. Jag ber er att vara noga med att materialet alltid ligger i mappen när ni inte arbetar med det. Vi vill att boken ska kunna gå vidare till kommande tvåor. Läxan kommer att delas ut på fredagar men ska vara klar och tillbaks på torsdagar. Vi bearbetar med det barnen har gjort hemma på torsdagar och arbetar med kommande läxa på fredagar. Det är viktigt att barnen har med sig materialet till skolan för att detta ska fungera. Mer instruktion kring läxan finns i arbetshäftet.
Idrott kommer att fortsätta som vanligt på torsdagar. Badet är på onsdagar och fredagar. Badgrupperna kommer att bli lite förändrade för att det ska fungera med gruppindelningarna i vårt arbete på skolan. Jag meilar er badgrupperna så ni vet vilken baddag ert barn har.
V. 3 | Skola | Fritids |
Måndag | Idrottshallen | |
Tisdag | Föräldrabesök | |
Onsdag | Bad | Lekplats |
Torsdag | Idrott Läxa | |
Fredag | Bad |
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar