Åsa på idrotten har pratat om kost, sömn och rörelse. De har pratat om vad som händer i kroppen när man rör sig, känt på pulsen och hjärtat.
Om två veckor ska vi prata vidare om olika organ vi har i kroppen och vilken funktion de har.
I matte har vi arbetat med begreppet omkrets. Vi har tränat på att mäta omkrets med olika material och tagit reda på hur man mäter runda saker eller hur stor duk man kan behöva till ett bord. Vi har pratat om när man har nytta av att kunna mäta omkrets. Barnen fick sen gå runt i stationer och arbeta med omkrets på olika sätt. Stationerna kan ni se här på bilderna.
Mät runda saker med hjälp av andra saker. För att förstå enheter när man läser av 46 cm på ett måttband att det är 46 stycken cmbitar så arbetar vi med andra informella enheter som ex kapsyler. De räknas räknas styckevis och kan vara 25 kapsyler runt om.
Här ska de göra en tabell där de först ska uppskatta hur stor omkretsen är, sen ska de mäta den.
Här kopplade vi ihop tema kropp och matte. De mäter omkretsen på armar, ben, bål och huvud.
Här är uppdraget att köpa en duk till bordet. Vilken omkrets ska den ha? Duken ska hänga ned en liten bit på var sida.
Här mäter de oregelbundna figurer.
De arbetade två och två. Vilka härliga diskussioner det blev och oj vad de räknade och använde alla de strategier vi har jobbat med.
Läxan fungerade fint. Det blev bra samtal kring böckerna när barnen hade var sin roll. De hade verkligen arbetat och hade skrivit ned bra frågor, kunde förklara svåra ord och begrepp, hade gjort bra sammanfattningar och hade bra funderingar på vad nästa kapitel kan handla om. Nu har de nya roller till nästa veckas läxa. Den är till onsdag eftersom det sen är lov.
I veckan har vi tränat mycket på musikalen. Barnen är duktiga och kan sina repliker bra.
Veckans KAK handlade om Mount Everest. Hör med era barn vad de vet om det.
Nästa vecka ska vi börja nosa på multiplikation. Det blir mer att få prova på och förstå principen för vad multiplikation är och att division är motsatsen till multiplikation. Mer ren tabellnötning får de göra i 3:an.
På tisdag ska vi ha vernissage på skolan. Då ska alla få gå runt och titta i alla klassrum och se på allt som klasserna har arbetat med under terminen. Resten av den dagen ska vi ha, efter barnens önskemål, en "ämnesdag". Då ska de få välja själv vilket av sina mål de satte upp på utvecklingssamtalet de vill jobba med.
Denna vecka är det bad för fredagsgruppen på onsdag och inget bad för onsdagsgruppen. Som jag har skrivit tidigare så gör vi ett byte för att inte fredagsgruppen ska missa två fredagar nu i maj.
Läxan fungerade fint. Det blev bra samtal kring böckerna när barnen hade var sin roll. De hade verkligen arbetat och hade skrivit ned bra frågor, kunde förklara svåra ord och begrepp, hade gjort bra sammanfattningar och hade bra funderingar på vad nästa kapitel kan handla om. Nu har de nya roller till nästa veckas läxa. Den är till onsdag eftersom det sen är lov.
I veckan har vi tränat mycket på musikalen. Barnen är duktiga och kan sina repliker bra.
Veckans KAK handlade om Mount Everest. Hör med era barn vad de vet om det.
Nästa vecka ska vi börja nosa på multiplikation. Det blir mer att få prova på och förstå principen för vad multiplikation är och att division är motsatsen till multiplikation. Mer ren tabellnötning får de göra i 3:an.
På tisdag ska vi ha vernissage på skolan. Då ska alla få gå runt och titta i alla klassrum och se på allt som klasserna har arbetat med under terminen. Resten av den dagen ska vi ha, efter barnens önskemål, en "ämnesdag". Då ska de få välja själv vilket av sina mål de satte upp på utvecklingssamtalet de vill jobba med.
Denna vecka är det bad för fredagsgruppen på onsdag och inget bad för onsdagsgruppen. Som jag har skrivit tidigare så gör vi ett byte för att inte fredagsgruppen ska missa två fredagar nu i maj.
V. 20 | Skola | Fritids |
Måndag | Idrottshallen | |
Tisdag | Vernissage | Utedag |
Onsdag | Bad för fredagsgruppen Läxa | |
Torsdag | Kristi himmelsfärd | |
Fredag | Lov |
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar