Denna vecka har varit kort men som vanligt hinner vi med mycket. På måndagen kom Anna-Carin och Helene för att prata om hur vi kan använda internet och vad vi ska tänka på när vi letar efter information. Barnen kunde mycket om det eftersom vi ofta pratar om vilka källor vi kan använda, om vi kan lita på det som står där, hur vi kan kolla om den fakta vi läser stämmer osv. De lekte viskleken eftersom den visar på hur en information kan förändras ju fler led den går igenom.
Visklelken
Rymdtemat är nu i princip avslutat. Vi tittade igenom vår planering och vilka mål vi skulle nå och summerade temat. Alla kände sig nöjda och tycket att de hade fått svar på de frågor som går att få svar på. Många filosofiska frågor kring rymden kunde vi bara spekulera kring. Här sitter nu barnen och skriver på sina rymdsagor. För att kunna skriva en saga måste de få "verktygen". Jag brukar berätta för barnen att en snickra kan inte arbeta utan sina verktyg och så är det för dem också att man kan inte skriva en saga om man inte vet hur man gör och får verktyg som hjälper till med planeringen.
Vi delar upp berättelsen i tre delar:
Början
Det var en gång...
För länge sedan...
En morgon...
En kväll...
På väg mot...
Miljö, plats
I ett land långt borta...
I ett stort mäktigt rike...
I den mörkaste...
I en annan galax...
Beskrivande ord:
djupaste, soligaste, grönaste, glittrigaste, varmaste, kallaste, fattigaste, rikaste, blåsigaste...
Huvudpersoner
Prinsessa
– Prins
Styvmor
Troll
Jätte
Häxa
Drake
Utomjording
Kännetecken:
Långt
hår, stora öron, lång näsa, osynliga skor...
Namn
med koppling till deras utseende eller egenskaper:
Snövit,
Rödluvan, Lilleputt, Tummelisa
Motsatser:
goda – onda
fattiga – rika
dumma – kloka
svaga – starka
Händelse
1.
Ge sig ut på ett uppdrag.
2.
Stöter på ett problem.
3.
Får hjälp av djur, en fe, en ande.
Beskrivande
ord:
djupaste
sjön...modigaste prinsen...starkaste flickan
Magiska
tal:
3
Tre önskningar, tre bockarna Bruse
7
Sju små dvärgar
Magiska
föremål:
svärd,
spegel, ring, kula
Upprepning
av ord eller fraser:
Nej,
nej, nej ta inte mig.
Vem
är det som klampar på min bro?
Slutet
Hur löser de uppdraget/problemet?
Och
så levde de lyckliga i alla sina dagar.
Med hjälp av detta planerar de sin saga i en "fyrfältare" dvs på ett papper som är indelat i fyra rutor. I första rutan skriver de kort om aktörena, i nästa om miljön, i tredje om händelsen och i fjärde om upplösningen. Därefter sätter de igång att skriva utifrån sin planering. De skriver först för hand för att sen renskriva det på ipad eller dator. Det blir lättare att rätta till om de har glömt något eller det saknas meningar för att få ett sammanhang samt punkt, stor bokstav och stavfel på Ipaden/datorn. Då får de träna både på att skriva för hand och på dator.
Denna vecka har vi arbetat med stående algoritmer i subtraktion med växling. Lite klurigare att förstå men om man ritar upp pengar och växlar tiokronor till enkronor så blir det mycket tydligare. Här använder de små witeboards där de ritar upp algoritmen med pengar.
Vi startade upp ett nytt tema denna vecka. Det handlar om kropp och hälsa. Vi kommer att prata om vad våra kroppsdelar heter både yttre och inre organ. Vi kommer att titta lite på vilken funktion de större inre organen har. Åsa kommer i samband med idrotten pratat om vikten av mat, sömn och motion för att kroppen ska må bra. I nästa vecka kommer vi ha sinnenas vecka tillsammans med de andra 2:orna. Under två dagar ska de i blandade grupper gå runt på olika sinnes stationer och uppleva olika saker.
Läsläxa: Nu är vi klara med Diamntjakten. En uppskattad bok. Som ni har sett så har barnen en ny läsläxa. Vi ska jobba i form av en bokcirkel. Barnen är indelade i grupper om 4-5 barn. Varje grupp läser sin bok så det är olika böcker i grupperna. Till varje torsdag ska de läsa ett visst antal sidor och till uppgift är de en av läsfixarna. De ska skriva och förbereda sig som en av läsfixarna. När vi har läsgrupper ska de diskutera det de har läst som den läsfixare de är. Reporten ska ha förberett frågor som den ska ställa till gruppen. Detektiven ska kunna förklara ord eller uttryck som den har hittat i texten. Cowboyen ska sammanfatta det de har läst och spågumman/gubben ska ha funderat på vad som kan hända härnäst. Sen byter de roller till veckan därpå.
Veckan avslutade vi med en härlig Valborgsvandring. Vi var ute i Genarp i Risen. Vi gick förts en lång runda. Eftersom vi skulle grilla korv så hade vi packat en vagn med korv, bröd, grillkol, vatten mm till 150 barn och 12 vuxna. Det var lite kämpigt att dra den över stock och sten. Vissa ställen fick vi dra den över smala broar och övergångar där djuren inte skulle komma över. Men tillsammans klarade vi det.
Några barn tänkte försöka göra upp eld själva och grilla. Här var det samarbete och glada tillrop.
Två glada och härligt smutsiga barn.
Barnen var glada och vi njöt av ett härligt väder.
Massor av vackra backsippor.
Till sist vill vi att ni skriver in i almanackan att torsdag 21/5 ca 17.00 bjuder vi på Rymdmusikal i musiksalen. Den varar i ca 30 min. Vill ni sen ha någon typ av samkväm efteråt så går det bra.
V. 19 | Skola | Fritids |
Måndag | Idrottshallen | |
Tisdag | Utedag | |
Onsdag | Bad | |
Torsdag | Läxa Idrott | |
Fredag | Bad |
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar