Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 4 september 2015

Vecka 36

Denna vecka har vi arbetat med S. Det är en slingrande bokstav som skrivs som den hörs tyckte vi. På s-utställningen var det många olika saker. Alla ligger på samma plan eftersom det är en konsonant och hörs bara på ett sätt.


Vidare i vårt arbete med S så sorterade vi upp kort där s-hördes i ordet. Sen fick de sortera efter var i ordet de hörde s. Eftersom det är en konsonant så kunde vi inte använda vokalhuset som vi gjorde med A, utan de fick markera hur många ljud de hörde i orden med färgglada markörer. Sen fick de lägga bokstäverna efter ljuden och till sist läsa ihop orden för varandra. Under hela arbetet jobbade de två och två. Detta är en del av formativt arbetssätt.

  1. Tydliga mål (vi gick igenom noga vad målet är. I detta fall är det att känna igen bokstaven, kunna koppla bokstav med bokstavsljud, höra var i ordet bokstavsljudet är och hur många ljud ett ord har.)
  2. Aktiviteter som för fram lärandet ( En progression i arbetsuppgifterna och individuell anpassning. För de som kan alla bokstäver fick lägga orden med bokstavskort.)
  3. Återkoppling (Genom att tillsammans reflektera över vad de har gjort och utmana till ett steg vidare)
  4. Eleverna är resurser till varandra ( I samarbetet lotsar de fram varandra till att genomföra och lösa uppgiften)
  5. Äga sitt eget lärande (De tar ansvar för sitt lärande när de genomför arbetsuppgiften och försöker trots att det kan vara lite svårt och sen i slutändan känner att de klarar av uppgiften)
Vi avslutade med att de gjorde en lite självskattning kring hur de tycket arbetet hade gått. Vi har tre smailisar. En ser lite bekymrad ut "detta var svårt", en applåderar "jag börjar kunna detta", den tredje har två tummar upp "detta kan jag". Barnen blundade och visade med händerna vilken gubbe de tyckte passade dem bäst. Varför de fick blunda var för att de inte skulle bli påverkade av varandra och för att våga svara som de själva kände. Med detta arbete ser jag vad eleverna kan och vad jag ska förändra för att förbättra och ge rätt utmaningar.



Vidare i s-arbetet var att känna in hur s skrivs genom att spåra i sand. Därefter tränade de med penna.


De fick skriva s-ord på Ipaden.


Forma s med sina kroppar.


 Alla dessa moment för att bli säkra på bokstaven.


Vi jobbar en hel del med att skriva ord, meningar och texter på dator nu i 1:an för att mer fokusera på innehållet. Ska de skriva med penna går mycket av energin åt till att forma bokstäver och då blir det inte så mycket över till innehållet. För att träna upp finmotoriken har vi en hel hurts med material för att träna finmotoriken. När handmotoriken är mogen går det snabbt att forma bokstäver och skriva för hand. Här nedan ser ni en del av materialet.









I matten arbetar vi med talraden, talens grannar och antal. Barnen har här fått siffror och ställt upp sig som en talrad. Sen laborerade vi med talen, Vilka tal är granne med...? Vilka tal är gömda i talraden? osv. Detta har vi gjort både ute och inne.




För att träna antal fick de lägga upp med olika material.


Vi har byggt taltrappor.


Ritat av dem.


Det blev en fin taltrappsutställning.




 För att träna strategi och logik så spelar vi schack. 

I veckan har vi pratat om svampar. S som i svamp. Då har vi tagit reda på vad svampens olika delar heter och att den egentliga svampen är myceliet som växer under marken. Det vi ser är svampfrukten. Svamp är varken växt eller djur. Vi har pratat om vilka man inte kan äta och vilka man kan äta. Fråga gärna era barn vad de kan mer om svampar.


Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar