Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 8 september 2017

Vecka 36

I matematik jobbar vi både praktiskt och lite mer abstrakt med multiplikation. Vi arbetar praktiskt för att förstå hur multiplikation fungerar och hänger ihop. Här tydliggör vi varför det är skillnad på 4x3 och 3x4. Fyra barn tar tre böcker var 3+3+3+3=4x3. Vänder vi på det så är det tre barn som tar fyra böcker var 4+4+4=3x4 


Här fortsätter vi med att rita upp 6:ans tabell och tydliggör den.


När vi klargjort hur 6:ans tabell fungerar börjar vi träna med olika praktiska material som Lycko, Klurinett, kortspel, bläddra, snottra, 100 ruta, hitta vägen med produkten och olika tärningsspel.


Till sist tränar vi i boken med mer abstrakta uppgifter och problemlösningar.


Vårt Fysik och tekniktema Luft fortsätter. Här har de på bilden använt sig av grundfärger och sekundärfärg och utforskat jordens dragningskraft och tyngdkraft.



Vi har vidare undersökt om vi kan använda luft som transportmedel. Här försöker de i sina arbetsgrupper lösa en uppgift där "Herr suddis" ska transporteras från punkt A till punkt B. Färden ska vara säker och varje gång nå punkt B. De fick en ballong, en bit snöre, ett sugrör. Till sin hjälp fick de använda sax och tejp.

Först diskuterade de hur de skulle konstruera transportmedlet och hur de skulle kunna utnyttja luften. De gjorde ritningar.


Sen började de bygga...


 ...fixa och trixa...
 ...testa..
...ändra..
...testa nya teorier. Här försöker de minska friktionen då de tänkte att ballongen skulle röra sig längs golvet.


Till slut kom de på lösningen. Det var att trä sugröret på tråden så att det löpte friktionsfritt. Herr Sudd åkte på sugröret. För att få fart blåste de upp ballongen och tejpade fast den på sugröret. I ballongen hade de komprimerat luften och den kämpar med att utjämnas med luften runt om ballongen så när de släppte ballongen trycktes luften ut. Då uppstod en kraft som hade riktning bakåt. Det uppstår då en motkraft som för ballong(Herr Sudd) framåt. Det är Newtons tredje lag Kraft och Motkraft. 

Här testar vi hur vi kan använda luften för att skicka iväg en raket. Vi hade byggt ramper med en flaska och ett rör. Förhållandet för luften i flaskan och utanför flaskan var det samma. När vi trampade på flaskan komprimerade vi luften i flaskan och trycket blev högre där. Luften ville ut och trycktes genom röret och hade då ett högre tryck än luften runtomkring. Det gjorde så att raketen for iväg.  Titta gärna på denna film.

Vi fortsatte att undersöka luft.
Här blåser vi luft genom ett sugrör som sitter mellan två fingrar. Samtidigt som de blåser kraftigt lyfter de sakta handen. Pappret följer då med. Lite trolleri att man kan lyfta pappret genom att blåsa i ett sugrör. Det som händer är att vi sätter fart på luften på papprets ovansida och skapar då ett undertryck. Trycket blir då större på papprets undersida och luften under lyfter upp det. Samma princip  som gör att ett flygplan lyfter.

 Genom att blåsa en koncentrerad stråle luft kan vi få en boll att "sväva".


Här har de konstruerat en trum-pet. De har klippt av botten på en flaska och tejpat fast en bit plast över öppningen. När de slår på plasten trycker de ut luften ur flaskan. Den kan få håret att fladdra...
 ...flytta på små föremål eller blåsa ut ljus.

Till sist testade vi principen bakom en dykarklocka. 
 Genom att lägga papper i botten på ett glas och sänka ned glaset upp och ned i vatten så kunde vi se och känna att pappret förblev torrt. Luften i glaset tryckte undan vattnet.

Så mycket kooperativt lärande vi har när vi tillsammans måste lösa olika uppgifter och försöka förstå hur saker hänger ihop. Genom att slå ihop fyra huvuden så tänker de tillsammans bättre än ett. Vi jobbade i stationer. Det var fem uppgifter men sex grupper. De bestämde gemensamt att den grupp som inte var på en station skulle arbeta med annat de hade att arbeta med från sina lådor. De roterade sen mellan dessa sex stationer på en given signal. Det fungerade perfekt. Arbetet med Kooperativa strukturer har nu gett resultat. De ger själva förslag. När alla hade varit på alla stationer så lyfte vi vad de hade erfarit och vad experimenten ville visa och varför.

 Vi jobbar med aktuella samhällsfrågor i olika medier. Vi tittar på lilla Aktuellt och svarar på aktuella frågor med hjälp av en kahoot. Det gäller att inte svara för snabbt utan att tänka efter.

Förra veckan berättade jag om pulsträningen vi har varje dag. Denna vecka är idrottsläraren på lägerskola. Då har vi puls i klassrummet med hjälp av Just Dance. Rörelseglädje!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar