Kul att kunna

Kul att kunna

måndag 19 mars 2012

Vattenrening

 
I dag fick alla barnen i F-2b lära sig hur man renar vatten så att det går att dricka. Vi har lite problem med att det inte allltid spolas och att det inte alltid ser så trevligt ut på toaletterna, så jag hade "städat" och kom in med en hink med "kiss, bajs och toalettpapper". Jag gick runt och visade dem detta och alla tyckte det luktade illa. Sen visade jag hur man renade detta så att det gick att dricka, genom mekanisk rening (sil), biologisk rening (bakterier, som jag symboliskt blåste ned i vattnet med i ett sugrör), filtrering (genom sand och kaffefilter) och sen drack jag det. Barnen tyckte jag var helgalen tills jag avslöjade att blandningen var äppeljuice och daimkulor. Några barn undrade hur det kunde lukta bajs av det? Jag förklarade att man kan lurar hjärnan till att tro att det luktar illa. Detta var ett sätt att visa hur rening går till som jag tror de kommer ihåg länge. Vi tittade på en liten filmsnutt om hur vattnet renas på ett vattenverk och på Vattenmannen och Speed som rensade vattnet från skräp människor kastar i. I morgon ska de besöka Reningsverket i Staffanstorp och se hur det går till på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar