Fler fynd.
Veckobrev v 10
Det har varit en veck fylld med spännande tankar kring tandfynden. Vi har hittat fler tänder och benbitar. Nu är vi i full gång med att skriva en bok om fynden. Jag har kontaktat en osteolog, Erika Rosengren, som kommer till oss v.11 för att hjälpa till med att ta reda på mer om fynden. I detta arbete tränar vi mycket på att skriva.
I matten arbetar vi vidare med addition och subtraktion. Barnen har arbetat i små arbetsböcker, Nyckelpigan och Grodan. Det har det tyckt varit väldigt roligt. De har arbetat flitigt. Vi har spelat tärning och pratat mycket om olika strategier addition. Barnen kan förklara väldigt bra hur de täckner och hjälper varandra att hitta bäst strategier.
Vi har pratat om att fettistan är början på fastetiden och att vi festar med fastlagsbulle medans man i Rio och andra platser har karneval (farväl kött) eller äter pannkakor. Vi har också pratat om Gustav Vasa och hans flykt från danskarna som i dag har lett till Vasaloppet, som är på söndag. På idrotten hade Andreas, vår studerande, ett gympapass i Vasaloppets tecken där de också fick blåbärssoppa.
På måndag är det studiedag men fritids är öppet. Det innebär att läsloggen (läsläxan) får de ta med sig på tisdag. Likaså får de matteläxan på tisdag. Om de har läst ut böckerna de har lånat med sig hem kan de byta böcker på tisdagar och onsdagar då vi går till biblioteket.
Sosionom i skolan Hanna Frank, har besökt klassen i dag. Hon presenterade sig och berättade att hon kommer att vara på skolan.
I veckan som kommer.
· Läs- och skrivutveckling Vi arbetar med bokstaven D. Ta gärna med något som börjar på bokstaven D till vårt bokstavsbord. Månkemire kommer att berätta om bokstaven D och vi ska träna på att skriva den fint. I läsgrupperna läser vi och försöker återberätta vad vi har läst. Vi tränar på vad en mening är och hur den är uppbyggd. Vi kommer att skriva om tandfyndet.
· Matten Vi kommer att fortsätta arbeta med addition, subtraktion, problemlösningar och öppna utsagor.
· So/No Vi arbetar vidare med tandfyndstemat. Tillsammans med F-klassen påbörjar vi vattentemat där vi kommer att prata och experimentera kring vattnets olika former, vattnets kraft, rening av vatten m.m.
v. 9 | skola | fritids |
Måndag | Studiedag | |
Tisdag | Läsläxa: ta med lässchema Matteläxa: s.8-11 till fre | Båtlekan |
Onsdag | sykort | |
Torsdag | ” | |
Fredag | Matteläxan lämnas in | ” |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar