Denna vecka har vi experimenterat kring vad som löser sig i vatten eller inte. Barnen fick först gissa om de trodde att ex. socker, olja eller ketchup löser sig och sen fick de prova. Detta gjorde F-klassbarn och 1:or tillsammans.
I torsdags var danspedagogen här och barnen fick dansa och röra på sig i en hel timme.
Vi har pratat om Hjärup förr. Hjärups by omnämns första gången i skriftliga källor år 1164 som Hyathorp som betydde "Nybygge". Vi har titta på hur husen kan ha sett ut och vi hittade en karta över hur Hjärup såg ut för 1000 år sewdan. Det låg en stor gård här i närheten som kanske våra fynd kommer ifrån. Barne har varit väldigt flitiga och skrivit om detta. Snart ska vi färdigställa våra böcker.
På matten har vi arbetat kring klockan. Barnen är duktiga på att läsa av klockan hel och halvtimmar. I veckan har vi räknat på vad klockan är om en timme, om en halvtimme, vad den var för en timme sen osv.
Vi avslutade veckan med påskfest. Vi pysslade, lekte och pratade om påsktradtioner.
I veckan som kommer v15.
På fredag har vi ingen idrott utan klassen åker till Badet. Ta med badkläder och handuk.
· Läs- och skrivutveckling Vi tar en paus i bokstavsarbetet och arbetar färdigt med tandfyndsprojektet och vattenprojektet. Det innebär att det inte heller är någon läs eller skrivläxa denna vecka, men läs gärna mycket hemma på egen hand.
· Matten Vi kommer att arbeta med klockan, hel och halvtimme och likhetstecknet, öppna utsagor.
· So/No Vi arbetar vidare med tandfyndstemat och vattentemat.
v. 15 | skola | fritids |
Måndag | Annandag påsk | |
Tisdag | Båtlekan | |
Onsdag | Målarvecka vårblommor | |
Torsdag | ” | |
Fredag | Bad | ” |
Listan för utvecklingssamtalstider sitter på dörren till klassrummet. Det går bra att skriva in sig där under lovet.
Påskyckling gjord av barnens händer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar