Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 5 oktober 2012

Veckobrev v 41

Denna vecka har varit en annorlunda vecka då vi har haft studiedag och vikarier. Vi har också haft en lärarstudernade, Annika Johnsson, hos oss i veckan. Hon går första terminen och kommer att göra sin praktik under sin utbildning i vårt arbetslag. Denna termin var det bara dessa fyra dagar. Nästa termin kommer hon att vara hos oss i fyra veckor.

Jag hade idrott med dem i dag eftersom Vladimir var sjuk. Det var roligt att se hur aktiva alla var och hur alla gjorde sitt bästa. Vi hade en stafettlek som uppvärmning, bussen kallar vi den. Vi hade fyra bussar (bänkar). Den som satt först sprang ett varv och satte sig sist och skickade en knack i ryggen fram till den som då satt först och så sprang den. När hela laget hade sprungit var de klara. Sen spelade vi Fia. Vi la ut rockringar som en stor spelplan. I stället för tärning sköt barnen en boll i bandymål. När det blev mål fick de flytta sin markör. Missade man målet gick det vidare till nästa i laget. Här är det mycket samarbete och taktik. Vi spelade det två gånger och mellan gångerna pratade vi om varför det gick bra för vissa lag och mindre bra för andra. De pratade ihop sig om taktik och nästa gång lyckades det lag som kom sist förra gången att komma först. Vi avslutade med svansleken. Vi hade en väldigt trevlig stund.

På engelskan i dag spelade vi färgmemory och lekte "En bonde i vår by". Vi sjöng den på engelska.
I matten har vi arbetat med att dela upp talen för att göra det lättare att räkna uppgifter med tiotalsövergång. D.v.s. när vi räknar 8+4= 8+2+2= 10+2=12. Det underlättar mycket om man kan 10-kompisarna.

Jag bifogar en länk där ni kan läsa mer om hur vi arbetar med strategier i addition och subtraktion. Beräkningsstrategier

Vi har arbetat med att läsa texter och svara på frågor med hela meningar. Vi har också arbetat med hur man bygger upp en berättelse med inledning, händelse, lösning och slut.

Denna vecka har Kolingarna varit på biblioteket. Delfinerna var kvar på skolan och hade ”Bokcirkel”. I dag pratade vi om olika ord som man kommer i kontakt med kring böcker. Gruppen Delfinerna har som hemuppgift till nästa bokcirkelträff (v.42) att göra några uppgifter kring detta. De har med sig ett skrivhäfte hem som vi kallar ”Bokcirkel”.

Jag ber så mycket om ursäkt att det blev fel i förra veckobrevet. Jag rörde ihop grupperna. Jag förstår att detta skapade förvirring. I fortsättningen ska det bli rätt får jag hoppas. Upptäcker ni något fel eller om något är otydligt så hör av er direkt så det inte blir virrigt. Det vill vi förståss inte att det ska vara.
I veckan som kommer har vi som mål i:
  • Läs- och skrivutveckling, Vi ska träna på hur en berättelse är uppbyggd. Vi tränar på att skriva meningar med stor bokstav och punkt. Vi fortsätter att träna på alfabetisk ordning.
  • Matten, vi tränar på att räkna subtraktion med tiotalsövergång genom att först ta bort entalet och sen resten, dvs 12-4=12-2-2=8
  • So/No, Vår närmiljö. Tisdag har vi en heldag då vi bygger upp vår stad.
  • Läsläxa, fortsätt att läs hemma.
  • Skrivläxa, Arbetsuppgift till bokcirkelträffen. En uppgift kring ord som de stöter på i böckernas värld. Kolingarna ska vara klara med den till 12/10 och Delfinerna till 19/10.
  • Matteläxa, Träna på addition och subtraktion inom talområdet 0-10 eller 10-20, så de är automatiserade.  Kan de det så underlättar det mycket i det fortsatta mattearbetet. Läxan kommer att individualiseras. Läxan får de i ett räknehäfte med sig hem. Där står det närmare beskrivet hur ni ska arbeta med det hemma. Läxan är till nästa måndag.

v. 41
skola
fritids
Måndag
Matteläxa till nästa måndag
Målarvecka
Tisdag
Vi bygger en stad

Onsdag
Elevens val
Bad

Torsdag

Idrottshall
Fredag
Idrott
Bibliotek Delfinerna tar med böcker och lånekort.
Kolingarna har bokcirkel, ta med den bok de läser och skrivhäftet ”Bokcirkel” där de ska ha gjort uppgiften kring "bokord".




Trevlig helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar